Lymfsystemets och fascians roll vid återhämtning efter en bröstcancerdiagnos

Välkommen till en halvdag med Sara Ivarsson där du får möjlighet att djupdyka i lymfsystemets och fascian flödande värld. Du får lära dig hur kroppens lymfsystem och fascia hjälper dig att må bättre och orka mer, både i relation till bröstcancer och behandlingar och till din allmänna hälsa.

Lördag 9 Mar 2024

Datum: 9 mars
Tid: 10.00-15.00
Plats: Studiefrämjandet Örebro, Karlsgatan 32 A, Örebro
Pris: 150 kronor
Anmälan till dagen är nu stängd.
För kontakt med ansvarig inom föreningen, kontakta Mia Eklund via 070-40 84 831

Dagen börjar med en föreläsning kombinerad med praktiska övningar. Vi pratar om lymfsystemets och fascians vad, hur och varför; om lymfödem, ärr, stelhet, begränsad rörlighet och förlorad känsel; vad som händer vid operation, strålning och cellgifter; och lymfsystemets och fascians roll vid återhämtning. Vi går dessutom igenom tekniker och övningar som du enkelt kan göra själv hemma för att förbättra lymfflödet och mobilisera ärrvävnad. Sara kommer sedan guida dig genom en yogaklass med fokus på lymfflöde och att återfå kontakt, rörlighet och styrka i överkroppen och armarna.

• Ha på dig mjuka kläder som du är bekväm att röra dig i.
  • Det finns yogamatta att låna. Vill du ha din egen yogamatta får du gärna ta med en.
  • Ta med en filt eller stor handduk.
  • Medtag egen lunch.

Om Sara Ivarsson:
Sara jobbar som yogalärare samt som kroppsterapeut inom lymfmassage, fasciabehandling och ärrvävnadsbehandling. Hon blev bekant med lymfsystemet när hon gick en utbildning i yoga för cancer och sedan började hålla yoga för Bröstcancerföreningen i Malmö. Först kom intresset för lymfsystemet av att få förståelse och underlätta för deltagarna med lymfödem. Väldigt snabbt blev hon så fascinerad av vikten av bra lymfflöde för hela kroppens hälsa att hon utbildade sig till lymfmassör och idag jobbar heltid med behandlingar, yoga och onlinekurser med fokus på lymf- och fasciahälsa. Sara driver även den ideella föreningen Move Breathe Pause som håller onlineyoga för cancerberörda.

Varmt välkommen!

Arrangeras av: Bröstcancerföreningen Hilda Örebro län, Everflow och Studiefrämjandet med stöd av Bröstcancerförbundet.